Översvämning till följd av kraftigt regn
I måndags den 11/7-2022 regnade det kraftigt i Sundbyberg. Detta ledde tyvärr till att flera föreningar och fastigheter i området, däribland vår förening och fastighet, drabbades av översvämning. Anledningen till översvämningarna härleds givetvis till det kraftiga regnet men själva orsaken till det översvämningarna tros ligga i att "gatan", som Sundbybergs Stad ansvarar över, inte har kunnat "svälja" regnvattnet, som det borde, när det kommit så kraftigt.
Tyvärr har detta medfört att vissa utrymmen drabbats mer än andra hos oss och bortser vi från själva fastigheten så uppstod det stora sektioner av översvämning hos vissa av våra lokalhyresgäster med källarutrymmen, nere i 24Storage där alla våra boenden har sina förråd, i den nedersta/stora tvättstugan, cykelrummet och i undercentralen. Av den anledningen vill vi uppmana samtliga att kolla ifall just ert förråd nere i 24Storage drabbats. Skulle så vara fallet rekommenderar vi att ni tar om hand om era skadade tillhörigheter omgående och kontaktar era försäkringsbolag. Detsamma gäller våra hyresgäster som hyr lokal av föreningen.
Styrelsen agerade snabbt vid det inträffade tillfället och tillkallade jour som kom ut så snabbt dem kunde och började suga ut vatten från de ytor där det hade samlats och bildats pölar. Det mesta återställdes självt när regnet slutade och brunnarna kunde "svälja" vattnet igen men vi vill ändå passa på att tacka er boende och hyresgäster som snabbt hörde av sig till styrelsen och ett extra tack till er som på eget initiativ hjälpte till att avlägsna vatten och städa i de utrymmen ni befann er i. Det uppskattas enormt!
Till sist vill styrelsen meddela att vi anmält det inträffade till vårt försäkringsbolag och upprättat en kontakt med Sundbybergs Stad om det inträffade för att förhoppningsvis komma fram till en lösning så detta inte inträffar igen men det återstår att se vad vi kommer fram till i dialogen med dem och kommer säkerligen ta tid. Vi för även i detta nu en dialog med vår förvaltare SBC och vårt försäkringsbolag för att på bästa sätt gå vidare med arbete som har att göra med att ta hand om fastigheten så inga efterföljder med skador och dylikt inträffar. Det kan därför bli aktuellt att maskinell utrustning ställs ut i våra utrymmen om det exempelvis visar sig att vi behöver avfukta eller dylikt. Därtill är det ganska smutsigt i dessa utrymmen just nu då översvämningarna medföljde mycket grus och smuts men vi har kontaktat det städbolag vi har avtal med och förhoppningsvis har dem tid och möjlighet att städa detta inom kort så vi ber er ha överseende med detta tills vidare.
Om ni har några frågor eller funderingar är ni som vanligt varmt välkomna att höra av er till oss.
Mvh Styrelsen i Brf Sparven 18