Störningar

Bostadsrättshavare är skyldiga att ta hänsyn till andra boende i bostadsrättsföreningen när han eller hon använder och bor i sin lägenhet.

Som boende och bostadsrättshavare får du också tåla vissa störningar. Det är svårt att generellt säga vilka störningar som accepteras och vilka som inte bör accepteras. Som exempel kan nämnas att ljud från barn som leker i normalfallet får tålas. Likaså är det tillåtet att ha enstaka fester i sin lägenhet.

Om du känner dig störd så rekommenderas att du i första hand kontakta den som stör. Ett vänligt och sakligt samtal löser många problem. I andra hand använder du dig av en störningslista på vilken du ska anteckna när du blir störd och på vilket sätt. Lämna ifylld lista till styrelsen.

Prata med varandra! Om du planerar att ha fest eller dylikt och vet med dig att det kan orsaka störningar för dina grannar, visa hänsyn genom att säga till några dagar i förväg. Då är det lättare att ha överseende med skratt och musik.

Varför är det viktigt med störningslistor?

Det är mycket viktigt att du noga antecknar de störningar du upplever. Det är också viktigt att varje person som upplever störningar lämnar in en egen störningslista och inte en gemensam för flera boende i huset.

Syftet med störningslistan är i första hand att föreningen ska få en uppfattning om hur allvarliga störningarna är. Om styrelsen bedömer att störningarna inte är acceptabla kan styrelsen starta en utredning och vidta rättsliga åtgärder mot den som stör. Det kan i längden innebära att den som stör blir tvungen att flytta. Dina anteckningar på störningslistan är också dina egna minnesanteckningar ifall rättsliga åtgärder vidtas.

Om du har några frågor avseende ovanstående så kontakta styrelsen i din förening.

Se nedan bifogat en störningslista. Använd denna vid behov, men som nämns ovan, börja med att prata med din granne och försök lösa problemet på det viset i första hand.

Akuta störningar

Vid akuta störningar som behöver omedelbar åtgärd kan du ta hjälp av störningsjouren. Prata först vänligt med din granne och berätta att du blir störd så att denne kan åtgärda problemet. Om störningen fortsätter trots samtal med grannen kan du ringa störningsjouren på 08-568 214 00 alla dagar mellan 20.00-06.00.

Att anmäla störning till störningsjouren innebär:

  • att du som anmäler störning verkligen har blivit störd
  • att du inte kan göra en anonym anmälan
  • att anmälan hanteras diskret, ditt namn och telefonnummer lämnas inte ut till motparten eller myndigheter utan ditt uttryckliga medgivande
  • att den som stört, vid konstaterad störning, får ersätta för utryckningskostnaden ca 2000 kr
  • att du som anmäler störning, vid konstaterad ej störning, får ersätta utryckningskostnaden ca 2000 kr