Viktig information om avgiftshöjning och övrigt till medlemmar i Brf Sparven 18

Styrelsen vill med detta informera er om en del saker som är väsentligt för er som medlem i föreningen att ta del av.

Efter arbete med upprättande av budget för kommande år (2024) har styrelsen beslutat att höja avgifterna med 25% från och med 1 januari 2024.

I nedan information vill vi förklara för er varför denna höjning är aktuell och hur vi tänker kring den.
 

Allmän information om avgiftshöjning:
Till följd av rådande situation i samhället med ökade drift och servicekostnader vad gäller allt från avfallshantering, uppvärmning, elpriser, ökade leverantörs- och arbetskostnader samt nedan nämna renoveringar och underhåll har föreningen blivit tvungna att höja avgifterna. Detta då föreningens ekonomi helt enkelt inte går ihop. Vårt budgetutkast som vi mottog från vår ekonomiska förvaltare rekommenderades vi att vi skulle höja avgiften ännu mer än vad som ovan presenterats men till följd av ett gediget arbete och planering från styrelsens håll har styrelsen kommit fram till att 25% i höjning är det nödvändiga för oss i dagsläget. Avgiftshöjningar är ingenting ovanligt i bostadsrättsföreningar i detta läge och det är mängder av föreningar som redan har höjt eller som kommer att höja sina avgifter framledes. Vi gör givetvis allt vi kan för att undvika detta och kommer försätta göra allt vi kan för att utesluta fler höjningar framöver. Det som kan summeras och sägas nu är att när våra renoveringar och underhåll nedan är åtgärdade kommer föreningen inte ha några större renoveringar att genomföra på väldigt länge och därmed på sikt även få ett bättre utgångsläge med ekonomin och kan därmed, när tiden är rätt, amortera i en mer aggressiv takt än vad vi kan i dagsläget.

Renovering av gård, dagvattensystem och stammar:
Vår gårdsrenovering, som vi varit tvungna att genomföra på grund av undermålig kvalitét, har inneburit stora kostnader för föreningen och även oförutsägbara sådana. Vi har äntligen blivit klara med gårdsrenoveringen och har fått en godkänd slutbesiktning. Dock återstår det vissa delar i samband med denna gårdsrenovering som vi kommer behöva ta vid och åtgärda inom kort och det handlar om arbete kring vårt dagvattensystem (krav från kommunen då vårt nuvarande system är undermåligt och sammankopplat med varandra vad gäller spill- och dagvatten och detta behöver vi särskilja på) samt arbete med våra stammar på källarplan. Detta kommer, tillsammans med redan upptagna kostnader, innebära ytterligare kostnader för föreningen vilket vi behöver ta höjd för och därav även är tvungna att höja avgifterna för. Mer information om detta kommer vi att gå ut med när vi beslutat om hur och när vi går vidare med detta, men det kommer vara inom närtid.


Höjning av hyror för lokaler:
Vi har länge haft ett pågående arbete med att omförhandla avtalen med våra lokal hyresgäster och nu har i princip varenda lokal hyresgästs nya avtal börjat att gälla. Dem nya hyrorna i avtalen är framtagna efter att vi anlitat en värderingsman som gett sitt utlåtande för vad skälig och marknadsmässig hyra är för våra lokaler och vårt område. Detta medföljde att vi fick fog för att ta ut högre hyra än vad vi initialt tänkte att höjningen skulle vara. Detta innebär alltså väsentligt högre intäkter till föreningen vilket givetvis är bra men det bästa av allt är att samtliga lokal hyresgäster har valt att förlänga sina avtal. På både kort och lång sikt kommer detta vara en stor och viktig del för föreningens ekonomi.

Arbeten kring el:
För ett tag sedan påbörjade vi arbete med el i hela vår fastighet som ni kanske har märkt av. Anledningen till detta är för att man vid stambytet av stammar och el 2013-2014 inte bytte ut allt i trapphus, källare, lokaler och fastighetscentraler och det kom till vår kännedom att det fanns gamla ledningar av tygkabel och att centraler till vår fastighet och våra lokaler inte varit bytte på väldigt lång tid. På grund av diverse risker har vi därför varit tvungna att åtgärda detta och det som gjorts nu är att man har bytt ut alla ledningar med tygkablar i vår fastighet, man har jordat alla ledningar och all belysning i trapphus, man har rensat upp nere i våra fastighetscentraler och installerat 3-fas till det då det inte fanns tidigare och till sist så kommer man byta alla centraler som behövs i våra lokaler. Detta medför en större säkerhet för vår fastighet men kommer också innebära en mer effektivisering av vår förbrukning.

Slutfas för vindsentreprenad:
Vi har som bekant haft en pågående process med byggherren som byggde och fastställde våra vindslägenheter för några år sedan. Detta har gått bra och vi ser ljuset i tunneln i att få allt godkänt och avklarat så att vi kan bli av med de juridiska kostnader detta löpande innebär. Vår säkerhetsställning av få en godkänd slutentreprenad har varit av stor vikt och det finns ingenting kvar som säger att det inte ska bli avklarat inom väldigt kort. Det enda som egentligen återstår är en besiktning av vårt värmesystem som vi har haft problem med men som efter våra insatser förra året har fungerat som det ska och vi har inte mottagit några som helst invändningar på det.

Kommande renoveringar och underhåll:
Vi kommer inte starta några renoveringar och underhåll som vi inte måste göra utan vi kommer försöka skjuta på det som går till framtiden men vissa saker är tyvärr ofrånkomligt att inte göra i fastigheten.


Effektivisering av kostnader och intäkter:
Styrelsen gör ett löpande arbete med att titta på alla kostnader vi har och hur vi kan göra dem mindre. Därtill tittar vi på våra intäkter och försöker göra det vi kan för att öka dessa på de sätt vi kan.

I övrigt kommer styrelsen kalla till ett informationsmöte som troligen kommer äga rum i början av nästa år där vi vill gå igenom information med er medlemmar och även ge er chansen att ställa frågor till oss för att hålla en full transparens till er (mer information kommer vi ut med senare). Vi kommer även då gå igenom hur vi tänkt att gården skall utnyttjas och att vi kommer vilja upprätta en gårdsgrupp i föreningen som kommer ansvara för att saker och ting återfinns på gården samt att denna grupp även kommer invända till styrelsen kring hur skötsel sker. Därtill kommer vi från och med nästa år även införa städdagar minst två gånger om året för att vi ska ta hand om gården och främja en god grannsämjan.


Till sist vill vi återigen informera om att involvera sig i föreningen och eventuellt även styrelsen – vi har ett gemensamt ansvar för att ta hand om föreningen och det borde ligga i allas intresse i att vara involverad för att hålla det fint och trivsamt. Ju fler som involverar sig på ett eller annat sätt, desto mer kan vi också styra kring ekonomin och övrigt.

Vid frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta oss så besvarar vi er snarast möjligt.


Med vänliga hälsningar,

Styrelsen
Brf Sparven 18
E-post: boende@brfsparven18.se
Webb: www.sparven18.bostadsratterna.se